7 Kunci Ketenangan Hati

Posted by mimisabreena on Monday, November 2, 2020

Ketenangan hati adalah penting di dalam menjalani kehidupan seharian. Tanpa ketenangan, hati akan gelisah dan jiwa tidak tenteram. Ramai yang sanggup berbuat apa sahaja untuk mendapatkan ketenangan hati. Sehingga ada individu yang tersalah langkah memilih jalan yang salah seperti mengambil dadah dan arak. 

Kunci ketenangan hati
Kunci ketenangan hati - Gambar kredit: pinterest.com

Namun, ada juga orang yang tetap bersabar dan tenang menjalani kehidupan yang sukar walaupun diuji dengan pelbagai dugaan. Berikut dikongsikan beberapa kunci ketenangan hati:

1. Tenang dengan mendekatkan diri dengan Allah SWT 

Mendekatkan diri dengan Allah SWT adalah kunci yang paling asas untuk mendapatkan ketenangan. Laksanakan segala suruhan-Nya dan jauhi larangan-Nya. Perbanyakkan amalan solat sunat taubat, tahajud, membaca al-Quran dan berzikir untuk mendapatkan ketenangan hati. 


2. Tenang dengan berfikiran positif 

Kita adalah apa yang kita fikirkan. Oleh itu, pentingnya untuk kita memastikan supaya otak kita fikirkan perkara yang positif dan baik sahaja. Kawal perasaan anda jika terlalu geram atau marah. Pasti ketenangan akan diperolehi.


3. Tenang dengan bersikap ikhlas dan berbaik sangka 

Sentiasa ikhlaskan hati anda untuk menerima takdir dan ketentuan dari Allah SWT (qadak dan qadar). Elakkan bersangka buruk terhadap seseorang atau sesuatu. Berbaik sangka terhadap Allah SWT dan sentiasa menganggap bahawa setiap perkara yang terjadi pasti ada hikmah di sebaliknya. 


4. Tenang dengan berada di kalangan orang dan tempat yang baik

Kata orang, jika kita mencari ketenangan hati, dekatilah orang yang baik-baik. Penuhi masa dengan berbual dengan orang yang baik, pasti banyak nasihat yang akan diberikan oleh mereka. Tempat yang baik seperti masjid dan majlis agama juga selalunya akan dikunjungi oleh orang yang baik. 


5. Tenang dengan memaafkan

Memaafkan adalah perkara yang sukar dilakukan. Namun, ketahuilah bahawa dengan memaafkan kesalahan orang pasti hati kita akan berasa tenang. Manakala dendam adalah racun kepada ketenangan hati. Cuba amalkan untuk memaafkan kesalahan orang lain setiap kali sebelum anda tidur. 


6. Tenang dengan bersikap redha 

Kesilapan dan kesalahan yang lalu ada pengalaman yang beharga dalam hidup kita. Jadikan ia sebagai pengajaran yang pasti tidak akan diulangi lagi. Redha dengan ketentuan Allah SWT dan bertaubatlah agar kesalahan itu diampuni oleh Allah SWT. 


7. Tenang dengan bersyukur 

Rezeki Allah SWT luas di seluruh pelusuk dunia. Sentiasalah bersyukur di atas segala kurniaan Allah SWT walaupun sedikit. Bersyukur kerana Allah kurniaan segala pancaindera kepada kita dengan sempurna. Terima kelebihan dan kekurangan diri dengan seadanya. Insya-Allah hati anda akan menjadi tenang. 



Oleh itu, kunci ketenangan hati yang sebenarnya adalah terletak di tangan kita sendiri. Terpulang kepada kita  bagaimana cara untuk membuka kunci itu agar ianya menuju ke jalan yang diredai oleh Allah SWT. Berhentilah mengeluh, sebaliknya bertindaklah mengubah diri kita ke arah yang lebih baik.  


from Tip dan Petua https://ift.tt/2TOza04

Previous
« Prev Post

Related Posts

November 02, 2020

0 comments:

Post a Comment