Bahaya Makanan Bergoreng

Posted by mimisabreena on Saturday, November 7, 2020

Makanan bergoreng pada masa kini sinonim dengan gaya hidup dan kehendak masyarakat di Malaysia. Pelbagai menu makanan bergoreng yang menggunakan minyak banyak seperti ikan goreng, ayam goreng, kuih-muih, pisang goreng, kerepek, kentang goreng, nasi goreng, mee goreng dan pelbagai lagi disediakan. Makanan bergoreng mudah dan cepat disediakan serta enak rasanya. 

Bahaya makanan bergoreng - Gambar kredit: nytimes.com

Namun, tahukah anda sebenarnya pengambilan makanan bergoreng secara berlebihan boleh membahayakan kesihatan? Pada kali ini akan dikongsikan beberapa bahaya makanan bergoreng seperti berikut:

1. Bahaya makanan bergoreng tinggi kalori

Kaedah memasak secara menggoreng menggunakan minyak yang banyak akan menambahkan kalori di dalam makanan. Tambahan pula, apabila makanan digoreng dalam minyak, ianya akan kehilangan air dan menyerap lemak yang akan menambahkan lagi kandungan kalorinya. Oleh itu, makanan bergoreng tinggi lemak dan kalori berbanding yang dimasak dengan kaedah lain. Misalnya, sebiji kentang rebus (100 gram) mengandungi 93 kalori dan 0 gram lemak. Namun, apabila ia digoreng, jumlah kalorinya meningkat kepada 319 kalori dan 17 gram lemak. 


2. Bahaya makanan bergoreng tinggi kandungan lemak trans

Lemak trans terbentuk apabila lemak tak tepu mengalami proses hidrogenasi. Pengilang makanan akan menghidrogenkan lemak menggunakan tekanan tinggi dan gas hidrogen untuk meningkatkan jangka hayat dan kestabilannya. Selain itu, proses hidrogenasi juga boleh terjadi apabila minyak dipanaskan pada suhu yang terlalu tinggi ketika memasak. Proses ini akan mengubah struktur kimia lemak dan menjadikannya sukar untuk dipecahkan oleh badan. Kesannya lemak trans ini akan menyebabkan masalah kesihatan seperti penyakit jantung, kanser, diabetes dan obesiti.


3. Bahaya makanan bergoreng mengandungi bahan akrilamida berbahaya

Kajian mendapati bahawa makanan bergoreng yang tinggi kanji mengandungi bahan yang dikenali sebagai akrilamida iaitu sejenis bahan yang terbentuk apabila makanan dipanaskan dengan menggunakan minyak ataupun digoreng pada suhu tinggi melebihi 120 darjah celsius. Akrilamida mendedahkan kepada risiko penyakit kanser dan merupakan salah satu bahan toksik kepada tubuh badan.

Oleh itu, kawal pengambilan makanan bergoreng pada setiap hari bagi mengurangkan risiko penyakit kerana kandungan kalorinya tinggi dan mengandungi lemak trans. Atau anda boleh ubah kaedah memasak kepada merebus, mengukus atau makan mentah sayur-sayuran yang tidak menggunakan minyak. 


from Tip dan Petua https://ift.tt/32nwtHG

Previous
« Prev Post

Related Posts

November 07, 2020

0 comments:

Post a Comment