Kebaikan Bersenam

Posted by mimisabreena on Wednesday, November 4, 2020

Menurut laporan bertajuk "The Lancet Global Health" yang diterbitkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 5 September 2020, penduduk negara mundur cenderung untuk aktif dua kali ganda berbanding penduduk negara maju dan kaya. Ini mungkin disebabkan faktor mereka yang berpendapatan tinggi lebih cenderung mempunyai pekerjaan yang lebih pasif dan kemudahan pengangkutan yang lebih selesa menyebabkan aktiviti fizikal menjadi rendah. 

Kebaikan bersenam
Kebaikan bersenam - Gambar kredit: vox.com

Ada mitos yang mengatakan bahawa senaman hanya untuk individu yang gemuk atau obesiti. Individu kurus dianggap tidak perlu bersenam dan menjaga pemakanan. Ternyata tanggapan itu adalah salah semata-mata. Sebenarnya senaman adalah perlu kepada semua individu tidak mengira bentuk badan, jantina dan usia. Namun, jenis senaman yang sesuai adalah bergantung kepada keupayaan fizikal dan tahap kesihatan seseorang. Beberapa kebaikan bersenam adalah seperti berikut:

1. Senaman meningkatkan kecergasan fizikal, mengawal tekanan darah menguatkan jantung dan mengawal paras glukosa dalam darah

Ketika bersenam, pernafasan menjadi semakin laju dan degupan jantung lebih pantas yang menyebabkan lebih banyak gula atau glukosa diperlukan bagi memenuhi keperluan tenaga yang tinggi dan hasilnya gula dalam darah semakin menurun serta membantu insulin berfungsi dengan baik. Bersenam juga dapat melancarkan peredaran darah di seluruh tubuh badan dan sekaligus meningkatkan tahap kecergasan fizikal anda. 


2. Senaman memperbaiki keseimbangan serta koordinasi badan dan melambatkan osteoprosis

Individu yang terlalu gemuk atau terlalu kurus cenderung untuk bongkok disebabkan oleh koordinasi badan tidak seimbang. Selain daripada memastikan keperluan kalsium yang cukup, senaman penting untuk pengukuhan kepadatan tulang. Senaman yang sesuai dilakukan adalah seperti berjalan laju, berlari dan aerobik juga dapat mencegah osteoporosis


3. Senaman meningkatkan tenaga untuk melakukan tugasan harian

Senaman dikatakan dapat meningkatkan tenaga dan mengelakkan tubuh badan menjadi lesu dan mengantuk.


4. Senaman meningkatkan harga diri dan mengurangkan keresaha serta mempercepatkan pemulihan dari penyakit dan tekanan mental.

Tekanan akan membuatkan urat di bahagian bahu dan leher anda berasa tegang. Atasi masalah ini dengan melakukan senaman. Tahukah anda, ketika bersenam hormon endorphin akan dirembeskan yang membuatkan anda berasa gembira dan ceria. Anda boleh melalukan senaman secara berkumpulan seperti zumba dan aerobik. 


5. Senaman berpeluang bergaul dengan orang ramai

Bersenam dan bersukan dapat meluaskan jaringan persahabatan melalui aktiviti yang dilakukan bersama. Anda berpeluang untuk bergaul dan mengenali lebih ramai kawan baru. 

Oleh itu, mulakan pagi anda dengan senaman regangan ringan sebaik sahaja bangun dari tidur. Kepada anda yang baru berjinak-jinak untuk bersenam, boleh mulakan dengan senaman berjalan laju dan naik turun tangga sekurang 15 -20 minit. Lama-kelamaan anda boleh tingkatkan dengan senaman lebih berat seperti berlari laju. Bagi mengelakkan rasa bosan, anda boleh mempelbagaikan jenis senaman. 


from Tip dan Petua https://ift.tt/3oVrKq9

Previous
« Prev Post

Related Posts

November 04, 2020

0 comments:

Post a Comment