Khasiat Kacang Pistachio, Gajus dan Badam

Posted by mimisabreena on Thursday, November 12, 2020

Kacang pistachio, gajus dan badam adalah berasal dari sumber tumbuh-tumbuhan. Ketiga-tiga jenis kacang ini kaya dengan zat protein, besi, folat (vitamin B9) dan kalsium. Ianya sesuai dijadikan snek ringan kepada anda yang sedang dalam program menurunkan berat badan. 

Kacang pistachio, gajus dan badam - Gambar kredit: foodbevg.com

Namun, kacang pistachio, gajus dan badam ini perlu diambil dalam kuantiti yang ditetapkan seperti dalam piramid makanan iaitu dimakan secara sederhana sebanyak ½ – 1 sajian kekacang sehari. Khasiat utama kacang pistachio, gajus dan badam adalah seperti berikut: 

1. Kacang Pistachio - Mengurangkan risiko penyakit jantung

Pengambilan kacang pistachio sebanyak dua hingga tiga auns sehari boleh meningkatkan HDL kolestrol baik dan juga membantu mengurangkan faktor risiko penyakit jantung, mengawal berat badan dan oxidative status (yang menyumbang kepada penyakit jantung). Pengambilan pistachio juga dapat mengurangkan peningkatan gula dalam darah. 


2. Kacang gajus - Menstabilkan tekanan darah

Kajian mendapati diet pemakanan yang mengandungi 20 peratus daripada gajus memperbaiki tekanan darah mereka yang mengalami sindrom metabolic. Ia juga dapat meningkatkan potensi anti oksida yang berfungsi untuk meneutralkan radikal bebas.

.

3. Kacang badam - Menurunkan kolestrol dan mengurangkan berat badan

Kajian kesihatan mendapati diet pemakanan yang mengandungi kacang badam boleh mengurangkan paras kolestrol. Badam juga adalah sumber diet rendah kalori yang boleh membantu penurunan berat badan dan mengurangkan tekanan darah bagi mereka yang mengalami masalah obesiti. Pengambilan sebanyak satu auns atau 28 gm badam pada setiap hari dipercayai dapat menurunkan peningkatan paras gula darah yang biasa dialami selepas makan oleh pesakit diabetes sebanyak 30 peratus. Pengambilan kacang badam juga boleh mengurangkan keradangan yang dialami oleh pesakit diabetes. Kacang badam juga membantu pertumbuhan bakteria baik dalam usus termasuk bifidobacteria dan lactobacillus.


Selain itu, kacang pistachio, gajus dan badam bermanfaat untuk wanita hamil iaitu baik untuk kesihatan ibu dan janin terutama pada trimester pertama kehamilan. Oleh itu, jadikan ketiga-tiga jenis kacang ini sebagai kudapan yang menyihatkan.


from Tip dan Petua https://ift.tt/3kr3Dfu

Previous
« Prev Post

Related Posts

November 12, 2020

0 comments:

Post a Comment