Teknik Mengenalpasti Madu Kelulut Asli

Posted by mimisabreena on Tuesday, November 10, 2020

Secara mata kasar semua madu kelulut kelihatan sama, tidak kira madu kelulut asli atau madu kelulut campuran. Namun, jika diperhatikan betul-betul dan dibuat beberapa ujian pasti anda akan nampak perbezaannya. Terdapat teknik bagi mengenalpasti sama ada madu kelulut asli atau pun tidak asli (campuran). 

Mengenalpasti madu kelulut asli - Gambar kredit: food.ndtv.com

Pada kali ini akan dikongsikan beberapa teknik bagi mengenalpasti madu kelulut asli seperti berikut:

1. Teknik mengenalpasti madu kelulut asli dengan ujian pembakaran

Ambil setengah sudu besar madu dengan sudu besi. Kemudian layur sudu besi berkenaan di atas api. Lihat buih-buih yang terhasil. Jika buih yang terhasil kecil seperti buih air mendidih, maka madu tersebut adalah palsu. Manakala, madu kelulut asli yang dipanaskan akan menghasilkan buih yang kelihatan berkembang.


2. Teknik mengenalpasti madu kelulut asli dengan air suam

Masukkan sedikit madu kelulut ke dalam segelas air suam. Jika madu kelulut adalah asli, ianya tidak cepat larut dan air tetap jernih sebelum dikacau. Manakala madu palsu akan mudah larut dan air cepat menjadi keruh. 


3. Teknik mengenalpasti madu kelulut asli dengan melihat lapisan atas madu

Letakkan madu kelulut dalam botol kecil dan tutup kemas. Biarkan selama seminggu tanpa diusik. Jika madu kelulut asli, akan kelihatan gelang propolis/ pollen muncul di lapisan atas botol madu.


4. Teknik mengenalpasti madu kelulut asli dengan deria rasa dan bau 

Madu kelulut asli mempunyai rasa yang menyengat seakan rasa yang tajam. Bau aromanya juga boleh dibezakan. 


5. Teknik mengenalpasti madu kelulut asli dengan melihat tekstur madu selepas disimpan di tempat lembap

Madu kelulut asli akan menjadi semakin cair teksturnya jika disimpan dalam botol yang diletakkan di tempat yang lembap. Ini kerana madu kelulut asli adalah bersifat menyerap air. 


Oleh itu, semoga perkongsian mengenai teknik mengenalpasti madu kelulut asli ini bermanfaat untuk anda. Jangan mudah terpedaya dengan harga madu kelulut yang terlalu murah dan tidak masuk akal, sebaliknya lakukan penyelidikan terlebih dahulu  sebelum membeli. Jika anda membeli madu kelulut asli, pasti anda akan dapat memanfaatkan khasiat madu kelulut berkenaan dengan sepenuhnya. 


from Tip dan Petua https://ift.tt/3ndmcpg

Previous
« Prev Post

Related Posts

November 10, 2020

0 comments:

Post a Comment