Tip Memilih Kacang Bendi

Posted by mimisabreena on Tuesday, November 10, 2020

Kacang bendi sedap dimasak pelbagai masakan seperti ditumis, ditambah dalam kari ikan dan asam pedas, direbus cicah sambal belacan dan pelbagai lagi masakan lain. Namun untuk memilih kacang bendi yang muda dan lembut adalah sukar jika tidak tahu caranya. Jika dulu kita lihat di pasar, ibu-ibu akan mematahkan bahagian hujung kacang bendi yang dijual bagi memastikan kacang itu lembut dan muda. Sebenarnya cara ini tidak elok kerana kacang bendi yang dijual akan rosak selepas dipatahkan hujungnya. 

Tip memilih kacang bendi
Tip memilih kacang bendi - Gambar kredit: timesofindia.indiatimes.com

Tip memilih kacang bendi ini saya dapat dari seorang kawan. Yang semestinya tip ini akan menjimatkan masa anda kerana tidak perlu membelek kacang bendi terlalu lama dan anda tidak perlu lagi memilih kacang bendi dengan mematahkan bahagian hujungnya. Tip memilih kacang bendi hanya dengan cara melihat pada bahagian tangkai kacang bendi seperti berikut:

1. Tangkai kacang bendi tiada lubang

Jika tiada lubang pada tangkai, kacang bendi ini adalah sangat muda. Kacang bendi ini sesuai dimakan dengan cara dicelur dan dicicah makan dengan sambal belacan. Kacang bendi ini tidak sesuai dimasak kari atau asam pedas kerana ia terlalu lembut dan akan hancur jika dimasak lama. 


2. Tangkai kacang bendi ada lubang saiz sebesar jarum

Kacang bendi dengan saiz lubang tangkai sebesar jarum adalah kategori muda dan sesuai dimasak kari dan asam pedas. Kacang bendi begini yang sesuai dipilih untuk dibeli. 


3. Tangkai kacang bendi ada lubang saiz besar

Kacang bendi dengan saiz lubang besar pada tangkainya tidak sesuai dimasak dan dimakan kerana kacang bendi sudah menjadi keras dan tua.


Semoga perkongsian tip memilih kacang bendi ini bermanfaat untuk anda. Selepas ini tidak perlu lagi mematahkan bahagian hujung kacang bendi untuk memilih kacang bendi yang muda dan lembut. 


from Tip dan Petua https://ift.tt/36rITzd

Previous
« Prev Post

Related Posts

November 10, 2020

0 comments:

Post a Comment